بنا بر نظر کارشناسان امر، یکی از ملزومات کار فرهنگی، ایجاد «رصدخانه فرهنگی» است. در رصدخانه می بایست داده ها، سنجه ها، آمار، تحلیل ها و گزارشهایی مانند «ارزشها و نگرشهای دانشگاهیان، دانشجویان، استادان، کارکنان و مدیران»، «سمت و سوی افکار دانشگاهیان» و مواردی از این قبیل، با تأکید بر قشر جوان و بدنه دانشجویی، واکاوی و تحلیل شده و در اختیار گروههای مخاطب و ذیربط قرار گیرد. تهیه چنین گزارش هایی، دارای ابعاد علمی، معرفتی و تخصصی و فنیِ متعددی است. بر طبق رصد فرهنگی، منطبق با ساختار وجودی انسان و جامعه، فضای ادراکی و شناختی جامعه منتخب دانشگاهی مورد شناسایی و تحلیل دقیق و عمیق قرار میگیرد تا بر اساس نتایج حاصله، ابعاد مدیریتی، از جمله انتقال آگاهی از طریق تبیین جامع و کارآمد و تصمیم های اجرایی به موقع و صحیح، به ویژه در راستای تحقق اهداف نورانی بیانیه گام دوم انقلاب، به منصه ظهور و اجرا گذارده شود.
در این شیوه، به چگونگی «نظام رصد فرهنگی؛ اصول، فرایندها و مراحل اجرایی»، «ساختار اجرایی» و «فرایند اجرایی» پرداخته شده است.