طرح «بازنگری و تعریف عملیاتی گویه های مرتبط با شاخص های ماده 1 ارتقای اعضای هیات علمی جهت بارگذاری در پرتال آنها» در اسفند ماه سال 1401 تکمیل و ارائه شد. که خلاصه ای از این طرح به شرح زیر می باشد:
تغییرات بنیادین در کانالهای ارتباطی و انجام فعالیت متنوع در قالبهای جدید، ضرورت بروزرسانی آیتم های و گویه هایی که در بر گیرنده تمامی این فعالیت ها باشد را بخوبی نشان میدهد. گویه های موجود در ماده 1 آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی (فعالیت های فرهنگی) هم از حیث محتوا و هم از نظر تعداد، دارای شمول و جامعیت بایسته نبوده و این عزیزان (اعضای هیات علمی) از کسب امتیاز به حق بسیاری از فعالیتهای فرهنگی خود محروم بودند.
علاوه بر این، وضعیت فرهنگی موجود و تغییرات بنیادین در نظام ارزشی جوانان، ضرورت فعالیتهای فرهنگی را از یک سو و مرجع بودن اعضای هیات علمی برای بسیاری از دانشجویان و افراد جامعه از سوی دیگر، طلب میکند که با ایجاد انگیزه (در اینجا یعنی امتیاز دهی جهت ارتقاء) به ترغیب این عزیزان به انجام فعالیتهای فرهنگی توجه شود.
ابزارهای گردآوری اطلاعات ما در این خصوص، اسناد مرتبط، مصاحبه اکتشافی، برگزاری جلسه، و نامهنگاری با متخصصین، بود که عبارتند از:
1- بررسی گویه های 43گانه موجود در آییننامه ارتقاء که هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرد.
2 بررسی گویه های ارزيابي اساتيد از یکدیگر
3- بررسی مؤلفه های سامانه آحفا
4- بررسی گویه های ارزیابی دانشجویان از استادان
5- برگزاری جلسه با برخی از اساتید و استفاده از پیشنهادهای مطرح شده در جلسه مزبور و همچنین استفاده از پیشنهادهای مطرح شده در نامه نگاری با برخی دیگر.
6- بررسی اسناد بالادستی (سند دانشگاه اسلامی، صورتجلسات نشست معاونان فرهنگی وزارت عتف)
دستاورد این تجربه به اصلاح آیین نامه موجود و تعریف عملیاتی گویه های مرتبط با شاخصهای ماده 1 ارتقای اعضای هیات علمی جهت بارگذاری در پرتال آنها منجر گردیده است.