932

طرح «بازنگری و تعریف عملیاتی گویه های مرتبط با شاخص های ماده 1 ارتقای اعضای هیات علمی جهت بارگذاری در پرتال آنها» در اسفند ماه سال 1401 تکمیل و ارائه شد. که خلاصه ای از این طرح به شرح زیر می باشد:

تغییرات بنیادین در کانال­های ارتباطی و انجام فعالیت متنوع در قالب­های جدید، ضرورت بروزرسانی آیتم ­های و گویه ­هایی که در بر گیرنده تمامی این فعالیت ها باشد را بخوبی نشان می­‌دهد. گویه­ های موجود در ماده 1 آیین­نامه ارتقای اعضای هیات علمی (فعالیت ­های فرهنگی) هم از حیث محتوا و هم از نظر تعداد، دارای شمول و جامعیت بایسته نبوده و این عزیزان (اعضای هیات علمی) از کسب امتیاز به حق بسیاری از فعالیت­های فرهنگی خود محروم بودند.

علاوه بر این، وضعیت فرهنگی موجود و تغییرات بنیادین در نظام ارزشی جوانان، ضرورت فعالیت­های فرهنگی را از یک سو و مرجع بودن اعضای هیات علمی برای بسیاری از دانشجویان و افراد جامعه از سوی دیگر، طلب می­‌کند که با ایجاد انگیزه (در اینجا یعنی امتیاز دهی جهت ارتقاء) به ترغیب این عزیزان به انجام فعالیت­های فرهنگی توجه شود.

ابزارهای گردآوری اطلاعات ما در این خصوص، اسناد مرتبط، مصاحبه اکتشافی، برگزاری جلسه، و نامه­نگاری با متخصصین، بود که عبارتند از:

1- بررسی گویه­ های 43گانه موجود در آیین­نامه ارتقاء که هم اکنون مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

2 بررسی گویه­ های ارزيابي اساتيد از یکدیگر

3- بررسی مؤلفه­ های سامانه آحفا

4- بررسی گویه­ های ارزیابی دانشجویان از استادان

5- برگزاری جلسه با برخی از اساتید و استفاده از پیشنهادهای مطرح شده در جلسه مزبور و همچنین استفاده از پیشنهادهای مطرح شده در نامه­ نگاری با برخی دیگر.

6- بررسی اسناد بالادستی (سند دانشگاه اسلامی، صورتجلسات نشست معاونان فرهنگی وزارت عتف)

دستاورد این تجربه به اصلاح آیین­ نامه موجود و تعریف عملیاتی گویه­ های مرتبط با شاخص­های ماده 1 ارتقای اعضای هیات علمی جهت بارگذاری در پرتال آنها منجر گردیده است.