2

 طرح «شناسایی مشاغل خوابگاهی و ارائه راهکارهایی جهت ساماندهی آن» در اردیبهشت ماه سال 1402 تکمیل و ارائه شد. خلاصه ای از یافته های این طرح به شرح زیر می باشد:

تعریف تقلیل‌گرایانه دانشگاه به عنوان نهاد و دستگاه بازتولیدکننده نظام آموزشی مسلط متضمن نادیده گرفتن آگاهی‌ها، عاملیت و سیاسی بودن کنشگران است. از طرف دیگر چنین تعریفی تنوع کنشگران و از همه مهم‌تر ارتباط آنها با زمینه‌های متنوع اقتصادی، اجتماعی- سیاسی و فرهنگی را به فراموشی سپارد (کریمی، خالق پناه، 1388). فضای اجتماعی دانشگاه‌ها زمینه فعالیت دانشجویان در عرصه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. این فعالیت‌ها بدون شک پیامدهایی خواهد داشت؛ این پیامدها چه مثبت و چه منفی نیازمند بررسی و موشکافی علمی هستند.

پژوهش­ها نشان می­‌دهند که خوابگاه­ های دانشجویی نقش مهمی را در رشد فردی، مهارتی و شغلی دانشجویان ایفا می‌­کنند. دانشجویانی که در محیط دانشگاه زندگی می­‌کنند، تعامل بیشتری با سایر دانشجویان و اعضای هیأت علمی دارند و در نتیجه، مهارت­های زندگی در آنان تقویت می­‌شود؛ اما خوابگاه­ های دانشگاه­ های کشور هم اکنون صرفاً در پوشش مراکزی اجتماعی ظاهر می­‌شوند که تنها بخش اندکی از نیازهای ساده و اولیه دانشجویان را برآورده می‌­سازند. این در حالی است که خوابگاه­های دانشجویی در دانشگاه­های معتبر جهان، ابزاری برای رشد دانشجویان محسوب می‌شود. چنین دانشگاه­هایی بر ایجاد محیطی تأکید می­ورزند که افراد بتوانند فرصت بیشتری را به یادگیری و تحقیق اختصاص دهند. اینک تحول تازه­ای در طراحی و عملکرد خوابگاه­ها با هدف ایجاد جوامع یادگیرنده در حال شکل­ گیری است. در این تحول، خوابگاه ­ها به محلی ایده­آل برای پرورش دانشجویان در محیط­ های علمی تبدیل شده­ اند. بسیاری از دانشگاه­ها با بهره­ گیری از تجارب سایر مراکز آموزش عالی، ایجاد جوامع یادگیرنده در خوابگاه­ها را در برنامه­ ریزی­ های راهبردی خود در اولویت قرار داده ­اند.

همچنان که اشاره شد یکی از مهم­ترین محیط­ های دانشگاهی که بستر مناسبی برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال فردی و گروهی است، سراها و خوابگاه­های دانشجویی است. در این تحقیق به منظور شناسایی دقیق مشاغل خوابگاهی از مصاحبه‌های اکتشافی استفاده گردید که در این بخش با 14 تن از دانشجویان خوابگاهی و سرپرستان سراهای دانشجویی مصاحبه‌هایی صورت گرفت. پس از مصاحبه، لیست مشاغل احصاء گردید و از آنجایی که جنسیت و مقطع تحصیلی در نوع مشاغل موجود متغیر مهمی مشاهده شد، یافته­ ها بر مبنای جنسیت و مقطع تحصیلی دسته ­بندی گردید.

یافته­ ها نشان داد که در خوابگاه­های دخترانه مشاغلی مانند فروش لباس، ارائه خدمات آرایشی و فروش محصولات کشاورزی بیشترین فراوانی را دارد. این در حالی است که این نوع مشاغل با رشته تحصیلی و مقطع دانشجویان ارتباطی ندارد. در خوابگاه­های پسرانه مدیریت بورس و ارز دیجیتال، برنامه ­نویسی، طراحی سایت و ادمین کانال­ از جمله مشاغلی است که با رشته تحصیلی دانشجویان در ارتباط است لذا می‌­توان به صورت ضمنی به این موضوع اشاره داشت که دانشجویان پسر مشاغل بیشتری مرتبط با رشته تحصیلی دارند. همچنین از آنجایی که دانشجویان پسر دغدغه بیشتری برای تأمین هزینه­ های خود دارند تنوع مشاغل در این گروه بیشتر بود.

همچنان که اشاره شد و یافته­ ها نشان داد، کسب درآمد و تأمین هزینه­ های تحصیلی برای دانشجویان یکی از مهم­ترین دغدغه­ ها  محسوب می­‌شود لذا می­‌توان از بستر دانشگاه و خوابگاه­ ها استفاده نمود و با استفاده از بسترهای علمی و فضاهای فیزیکی موجود زمینه خوداشتغالی را برای دانشجویان فراهم نمود.

محیط خوابگاه محمل فیزیکی مناسبی برای عرضه محصولات و مهارت­های دانشجویان است. از طرفی حضور تعداد زیادی از دانشجویان به عنوان متقاضی می‌­تواند پتانسیل خوداشتغالی دانشجویان را بالفعل نماید و تجربه خوبی را برای آن­ها رقم زند و از طرف دیگر وجود غرفه ­های رایگان انگیزه اشتغال را بالا می ­برد. در این زمینه می­ توان به تجربه دانشگاه تهران و ایجاد بازارچه­ های خوداشتغالی دانشجویی اشاره نمود که هر هفته پنج­شنبه­ ها در محیط خوابگاه برگزار می­‌شود و با توجه به درخواست دانشجویان، غرفه ­ها واگذار می‌­گردد.

لازم به ذکر است بسیاری از مشاغلی که دانشجویان به آن مشغول هستند ارتباطی با رشته تحصیلی آن­ها ندارد و منوط به مهارت و تجربه قبلی آن­هاست لذا اگر دانشگاه و محیط خوابگاه بتواند بسترهای شغلی متناسب با رشته تحصیلی دانشجویان ایجاد نماید هم نشاط و امید دانشجویان نسبت به تحصیلی افزایش می­یابد و هم محیط کاری متناسب با رشته تحصیلی را تجربه می ­نمایند.

بسیاری از مشاغلی که دانشجویان به صورت غیررسمی در محیط خوابگاه به آن مشغولند به مهارت­های قبلی آن­ها منوط می ­باشد. در این راستا دانشگاه می­ تواند با رایزنی مراکز فنی و حرفه­ای بیرون دانشگاه جهت آموزش‌های تخصصی آنها را تقویت نماید و زمینه اخذ مدارک فنی و حرفه ای را برای دانشجویان هموار سازد.

برگزاری استارت­آپ­ های تخصصی و استفاده از پتانسیل انجمن­های علمی نیز می ­تواند بسترهای بالقوه اشتغال دانشجویان را به بالفعل تبدیل نماید که این امر هم برای دانشجویان فعال در انجمن علمی و هم برای دانشجویان خوابگاهی شاغل، بستر مناسبی را فراهم می ­نماید.