خدمات بهداشتی و نظافتی

یکی از دغدغه‌های اصلی نظام‌های آموزشی، به ویژه آموزش عالی، کیفیت خدمات ارائه شده به فراگیران است. امروزه با ورود مفهوم کیفیت به حوزه خدمات مدیریت سازمان‌ها با چالش‌های جدیدی مواجه شده است. مدیران با درنظر گرفتن ابعاد مختلف سعی در شناسایی و ارتقای سطح آن‌ها در سازمان‌های خود دارند. در این جهت، سنجش کیفیت خدمات، از جمله گام‌های اساسی در تدوین برنامه‌های کیفیت به شمار می‌رود. بر اساس تعریف پارا سورامن، کیفیت خدمات یعنی میزان انطباق خدمات ارائه شده با انتظارات مشتری. درک و اندازه گیری ادراکات و انتظارات مشتریان یک جزء ضروری است که می‌تواند به منظور ارتقای کیفیت سازمان‌های ارائه دهنده خدمات مورد استفاده قرار گیرد.

مدیریت اداره امور خوابگاه ­ها، از حوزه‌های مهم مدیریتی در دانشگاه‌ها محسوب می‌گردد. زیرا، خدمات ارائه شده آنان در ارتباط مستقیم بـا دانشجویان غیربومی قرار می‌گیرد. می‌توان با افزایش رضایت دانشجویان ساکن خوابگاه رضایت کلی آنهـا را نه تنها از مجموعه دانشگاه که رضایت آنها را از دوران تحصیل شان در شهر مقدس مشـهد افزایش داد. در همین راستا، جهت ارزیابی فرایند نظافت روزانه و خدمات نظافتی توسط شرکت گنجینه همیار آرکا از تکنیک مشاهده بوسیله محقق استفاده گردید. در کنار این امر به منظور تسلط کامل و همچنین ارزیابی جامع خدمات نظافتی مصاحبه با دانشجویان، سرپرستان خوابگاه و برخی از نیروهای خدماتی صورت گرفت. طبق آمار مأخوذ از اداره امور خوابگاه‌ها در سال 1397 تعداد دانشجویان خوابگاهی 5044 نفر بوده است که از این تعداد، 2396 نفر دانشجویان پسر ساکن در فجر و 2648 نفر دانشجویان دختر ساکن در پردیس‌های دانشگاه می‌باشند.