از چالش های مهم مدیریتی در حوزه فرهنگی، خواه برای مدیران و خواه برای دانشجویان درگیر در فعالیت های داوطلبانه موضوع عدم ارتباط با تجربیاتی است که در طول سالیان و با هزینه های نه چندان کم به دست آمده است. این غریبگی با راه های رفته و نرفته مشکلی است که یکدوم تا سهچهارم عمر مدیریتی که معمولا حدود دو سال است را عملا به تسلط مدیر بر حوزه مسئولیت او مصروف می دارد. به عبارت دیگر چالش عدم آشنایی و تسلط مدیر بر حوزه مدیریتی خود، عمر مفید مدیریت را به ربع تا نصف می رساند. از طرفی تجربه نشان داده است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، هیچ مدیری پس از پایان دوران مدیریتی خود که به ندرت به 4 ساله رسیده است، حاضر به پذیرش مجدد این پست نبوده است. در میان دانشجویان نیز فارغ التحصیلی، به جز در معدود مواردی حلقه واسط میان سران کانون های فرهنگی، انجمن های علمی دانشجویی و تشکل های اسلامی را گسسته است و امکان انتقال تجربیات را با چالش مواجه کرده است.این امر، مبنای اصلی شکل گیری «طرح تجربهنگاری فرهنگی با تاکید بر الگوی مشارکت» بوده است. ثبت تجربیات مدیران، کارشناسان و دانشجویان فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی از ابتدای تأسیس آن تا سال 1395 (حدود 20 سال) و همچنین بررسی مقایسه ای الگوهای مشارکت در طول زمان هدف اصلی این طرح بوده است.
در این پژوهش در مجموع با 52 نفر مصاحبه صورت گرفت. 29 دانشجو، 8 کارشناس و 15 مدیر. مدت زمان این مصاحبه ها در حدود 70 ساعت بود و تلاش شد با دقت بسیار زیادی تحلیل شود. تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک کدگذاری سه مرحله ای مورد استفاده در روش نظریه زمینه ای انجام گرفت. این کار در محیط نرم افزار MAXQDA، 2019 و با کدگذاری روی فیلم مصاحبه ها صورت پذیرفت.